BOX KRAFTVERK
ÅSA-MARIA BENGTSSON
(bara vanligt vatten) – till 13 juli
THOMAS ERIKSSON – till 15 augusti
En stor ubåt i gummi fyller golvet på Box Kraftverk i sommar. När
jag kom in hängde den med huvudet och såg onekligen slapp ut, som
om det övergivna kalla kriget ovillkorligen också övergivit
alla militära förhoppningar en gång för alla. Men det dröjde
inte länge förrän ubåten började blåsa upp sig
till fullo, bara för att omgående långsamt och suckande sjunka
tillbaka med tornet på sniskan. Så håller den på, i
ett slags rekviem över sin oförmåga och sin malplacerade tillvaro.
© Åsa-Maria
Bengtsson/BUS 2004, "Submarine"
I
den video som projiceras på kortväggen syns, bland annat, en närmast
skräckslagen ko retirera bakåt som om någonting farligt just
uppenbarats. Filmen, som collagemässigt blandar urbana och stressiga miljöer
av storstadsarkitektur och reklam med pastoral och boskapsdåsig natur,
åker vertikalt och horisontellt, framlänges och baklänges, som
ville den fånga det ständigt växlande flödet genom omtagningar,
uppstannanden, baklängesspelningar, snabbspolningar och stillbilder. Det
bildbrus som visas i filmen accentueras av ett fristående ljudband, med
motsvarande collage av ljud från vatten, röster och en mängd
andra källor. Det jag mest lade märke till var den återkommande
telefonsvararens alltför välkända ”du har inga nya meddelanden”.
I en annan film projicerad mot en stor genomskinlig madrass på golvet
(just framför filmen på väggen), flyter en badande man lojt
omkring och plaskar i vattenytan. Det är lugnt, tycks han ändå
kommentera. På ytan?
© Åsa-Maria
Bengtsson/BUS 2004, "Gå i tak" (foto)
Ett
antal färgfotografier visar olika mänskligt och poetiskt utsatta situationer,
som en pojke med en byrå på ryggen, en grupp kvinnor spolade upp
på stranden likt sjöjungfrur, en man upptryckt i taket av en stor
ballong, en annan som vräker i sig jättespagetti där också
andra fingrar är inflätade, och en tredje med julgransljus i kläderna.
De flesta surrealistiskt lekfulla bilder om tillvarons överraskningar.
Ett oroande fotografisk objekt visar en plåthink på golvet fyllt
med rött vatten. Under ytan ruvar ett kvinnoansikte med vidöppna ögon.
Lugnt?
© Åsa-Maria
Bengtsson/BUS 2004 , "Under ytan" (foto-objekt)
Vattnet
och det kommunikativa flödet i världen är Åsa-Maria Bengtssons
rubrik på utställningen. Och riktigt är att det flyter omkring
ganska många bilder, lösryckta ur olika sammanhang. Man gör
det kanske enkelt för sig att se utställningen enbart som spridda
och underfundiga illustrationer till det mångfacetterade ”flödet”.
Men det är ett fullt acceptabelt betraktande. Annars kan man ju anstränga
sig och försöka se samtal och brytpunkter, mellan å ena sidan
de energier och spänningar som visas i bilderna och å andra sidan
den passiva och tungt reflekterande gummibåten på golvet. Möjligen
handlar det hela om kortslutningen i vår tids alltmer accelererande bild-
och ljudflöde. Ubåten suckar. Kon går bakåt. Inga nya
meddelanden. Fotografiet har vänts upp och ner. I så fall finns det
ändå hopp, med en sorts tvetydig glimt i ögat.
© Thomas
Eriksson
I caféet på Box marknadsför konstnären
Tomas Eriksson en fingerad person med namnet Håkki (TM). En glad kille
som stannat kvar i glesbygden och försöker överleva genom att
sälja sig själv, sitt namn och sin charmfulla förmåga
på olika sätt. Installationen på Box visar en video med Håkki
och försäljning av olika reklamprylar med hans namn. Utställningen
är ett exempel på den samtida trenden att blanda verklighet med
fiktion, identitetslekar, sociala förväxlingar, vända på
begreppen. Man kan undra om dessa ställföreträdande strategier
och meddelanden alltid når fram till rätt adressat, om de inte
förirrar sig själv på vägen eller att publiken redan
anat konstnärens alibi. Sanning eller konsekvens – i den här
affären är det kanske lika lätt att bli lurad på kontexten
som på konfekten?
Text: Jan K Persson
Foto: Torgny Åström